Allmänna köpvillkor

1. LEVERANSTID

Den exakta leveranstiden hittar du på respektive produktsida.

2. AVTAL

När du klickar på knappen ”Köp” skickas din beställning på de varor som du lagt i varukorgen. Vi skickar dig en bekräftelse pr. e-post att ett köpeavtal har ingåtts.

3. Våra köpvillkor

Våra köpvillkor gäller för försäljning inom Sverige. Vid försäljning utanför Sverige ber vi dig kontakta vår kundtjänst.

4. Leveransservice

Vi skickar alla dina beställda varor i en försändelse. Skulle detta inte vara möjligt står PETER HAHN för merkostnaden. Om någon av artiklarna i din beställning inte kan levereras omgående, kan hela leveransen fördröjas några dagar så att du ändå kan få alla varor tillsammans. PETER HAHN står även för skaderisken under transporten. I händelse att ett paket är skadat, ber vi dig att omedelbart reklamera detta hos utlämningsstället samt vår kundtjänst. Naturligtvis ersätter vi leveransen utan kostnad för dig.

5. Snabb och bekväm leverans

Dina varor kommer snabbt och bekvämt till dig per post. Finns varan i lager mottar du din beställning inom 14 dagar i ett väl inpackat paket hos närmaste Schenker Privpak-ombud. Paketet ligger hos ditt ombud i 14 dagar. Därefter returneras det till oss. Vid fördröjning av leverans har du rätt att häva köpet utan kostnad.

6. Priser och avgifter

PETER HAHN reserverar sig för eventuella feltryck i katalogen. Moms är inräknad i priserna, för närvarande 25 procent. För porto- och transportkostnader debiterar vi endast 49:– per beställning. Hos oss tillkommer inga ytterligare avgifter. Minsta ordervärde är 200:–.

7. Icke avhämtade paket

Om du inte har möjlighet att hämta ut ditt paket ber vi dig kontakta oss. Annars debiteras du för returfrakt och hanteringskostnader, för närvarande 120:–.

8. Formulär för ångerrätt

Du har rätt att inom 14 dagar häva detta avtal utan att ange något skäl. Ångerrätten gäller 14 dagar från den dag som du, eller en av dig namngiven tredje part, som inte är den som transporterar varan

- har mottagit varorna (om avtalet gäller en eller flera varor i en och samma beställning som levereras vid ett enskilt tillfälle),
- har mottagit den sista varan (om avtalet gäller flera varor i en och samma beställning med leverans vid olika tillfällen).
Om flera av alternativen ovan föreligger börjar ångerrättsfristen först när du, eller av dig namngiven tredje part, som inte är den som transporterar varan, har mottagit den sista varan eller den sista delleveransen resp. den sista enheten. För att göra anspråk på din ångerrätt måste du kontakta oss: PETER HAHN AB, Kanongatan 157, 254 67 Helsingborg, Telefon 040-13 33 31, e-post: service@peterhahn.se, och informera oss om ditt beslut att häva avtalet. För detta ändamål kan du använda den bifogade mallen för ångerrätt. Du kan även hitta mallen på Konsumentverkets hemsida:
http://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett
Detta är dock inget krav. För att utöva din ångerrätt räcker det att du skickar oss ett meddelande om detta innan ångerrättsfristen går ut.

Följder av ångerrätten
Om du väljer att häva detta avtal är vi skyldiga att utan dröjsmål och senast inom fjorton dagar från den dag vi har mottagit ditt meddelande om att du häver avtalet, återbetala samtliga inbetalningar från dig, inklusive leveranskostnader (undantaget kostnader som tillkommit på grund av att du har valt en annan leveranstyp än det billigaste standardalternativ som vi har erbjudit). För denna återbetalning använder vi samma betalningsmedel som du har använt vid den ursprungliga transaktionen, såvida vi inte uttryckligen har avtalat något annat med dig. Du kommer under inga omständigheter att krävas på någon avgift för denna återbetalning. Vi kan neka till att utföra återbetalningen antingen tills att vi har fått tillbaka varorna eller tills att du lämnar bevis på att du har skickat tillbaka varorna, beroende på vilket som inträffar först. Du är skyldig att skicka tillbaka eller återlämna varorna till oss utan dröjsmål och senast inom fjorton dagar från det datum då du informerade oss om att du säger upp avtalet. Fristen garanteras om du skickar tillbaka varorna innan fristen på fjorton dagar går ut. Du är ersättningsskyldig för en eventuell värdeförlust om denna beror på att du har hanterat varorna utöver vad som är nödvändigt för att testa deras karaktär, egenskaper och funktionssätt.

Mall för ångerrätt

Om du vill säga upp avtalet ber vi dig att skicka följande uppgifter till oss (vid skriftlig uppsägelse). Till: PETER HAHN AB • Kanongatan 157 • 254 67 Helsingborg • E-post: service@peterhahn.se
Härmed säger jag upp det avtal som jag ingått om köp av följande varor.
Ange artikelnummer, artikelbenämning:

Beställt den/mottaget den:
Ditt namn/adress/kundnummer:

Datum/Underskrift

9. REKLAMATION

Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Om du tar emot en vara som det är något fel på vill vi att du så snart som möjligt kontaktar oss på telefonnummer 040-13 33 31 eller via e-post service@peterhahn.se. Observera att du måste lämna ett meddelande till oss med information om felet "inom skälig tid" efter det att du upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader från det att du upptäckt felet har du reklamerat inom skälig tid. Om du, efter att ha varit i kontakt med oss, ska skicka tillbaka varan ska varan skickas till den adress som anges på retursedeln som följde med försändelsen. När vi mottagit den vara som du vill reklamera kommer vi att ta ställning till om det rör sig om ett fel på varan. Om det rör sig om ett fel kommer vi att ersätta dig så snart som möjligt och inte senare än inom 30 dagar från det att vi mottog varan från dig. För att vi ska kunna ersätta dig för det som du betalat är det viktigt att du anger vilken bank du har och ditt bankkontonummer i det meddelande du lämnar till oss om reklamationen. När du valt betalsätt betalkort återförs summan till det konto som betalningen gjorts ifrån.

10. Betalning

Fakturan levereras tillsammans med varorna och skall betalas inom 30 dagar. Vid utebliven betalning debiteras 50:– för betalningspåminnelse. Kostnader för eventuella inkassoåtgärder debiteras enligt gällande lag. Om du vill betala mot postförskott tillkommer 49:– (2018-01-01). Väljer du att betala med kreditkort, accepterar vi Mastercard och Visa. Vid betalning med kreditkort och mot faktura förbehåller vi oss rätten till sedvanlig kreditkontroll och eventuell delleverans. Vid kortbetalning använder vi oss av RBS WorldPays betalningslösningar som uppfyller kraven för PCI DSS. Vid beställning och betalning i vår onlineshop skyddas dina uppgifter via en säker SSL-anslutning.

11. Byte eller pengarna tillbaka

Vill du utnyttja din bytes- eller ångerrätt är det inte något problem. Packa varorna som du vill returnera i en passande kartong – gärna i PETER HAHN-kartongen. För returen ber vi dig använda den förbetalda returetiketten som sitter på fakturan. Om du väljer att inte använda den förbetalda paketetiketten så kan du skicka returen till följande adress: SchenkerAB /Peter Hahn Kantyxegatan 22, 21376 Malmö. Du måste då själv betala portot.

Varorna återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Om varan är felaktig eller felexpedierad står vi naturligtvis för alla kostnader. Var vänlig bifoga retursedeln och ange varför du returnerar varan. På så vis hjälper du oss att bli bättre i framtiden.

12. När blir varan din

När hela summan är betald är varorna dina.

13. Minderåriga

Du måste vara minst 18 år för att få beställa från PETER HAHN.

14. Överklagande/tvistlösning

Vid eventuella tvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Du hittar ARN via följande länk:www.arn.se
Du kan även vända dig till Eu-kommissionens plattform för utomprocessuell tvistlösning. Detta ger dig en möjlighet att i ett första steg lösa tvister i samband med beställningar utanför domstol. Du kommer till tvistlösningsplattformen via den externa länken https://ec.europa.eu/consumers/odr/ . Vår e-postadress är: service@peterhahn.se

15. Kontakta oss

Om du vill beställa en annan storlek, färg eller ny vara är det enklast om du ringer vår kundtjänst. Vi finns tillgängliga för dig på vardagar mellan kl. 08.00 – 18.00, lördagar 9.00 – 15.00.
Telefon: 040–13 33 31
E-post: service@peterhahn.se
Postadress: PETER HAHN AB, Kanongatan 157, 254 67 Helsingborg
Mailfrågor som rör köp eller beställningar besvaras vardagar inom 48 timmar.

Peter Hahn är medlem i Trygg e-handel. Vi följer föreningarnas riktlinjer och rekommendationer för postorderförsäljning. För mer information se www.tryggehandel.se.

PETER HAHN AB, Org.nr 556733-8172, Kanongatan 157, 254 67 Helsingborg, Telefon: 040–13 33 31, vardagar mellan kl. 08.00–18.00, lördagar 09.00–15.00, E-post: service@peterhahn.se, Internet: www.peterhahn.se

 

Här kan du ladda ner våra allmänna köpvillkor.

Ladda ner som Pdf.
För att öppna Pdf-dokumentet behöver du Adobe Acrobat Reader.

 

Version 2018-05

Säker betalning
Med kort eller faktura
Köp utan risk
14 dagars returrätt
Retur
Kostnadsfritt och enkelt
Kundtjänst
040-13 33 31